Home Rady při výběru nábytku Pracovna, nebo kancelář – jak je zařídit efektivně?

Pracovna, nebo kancelář – jak je zařídit efektivně?

by Martin Stropko

V dnešní době, kdy značná část profesí vyžaduje práci s počítačem, se tento vynález stává pro mnohé dokonce jediným „pracovním nástrojem“. Kancelář musí být reprezentativní. Její vybavení vypoví o firemní kultuře více, než si myslíte. Neměla by působit chaotickým dojmem, aby klient nezískal pochybnosti a určitou nedůvěru. To znamená, že musíte zaměstnancům v kanceláři poskytnout dostatek prostoru k realizaci. Díky snadné elektronické komunikaci můžeme práci vykonávat z pohodlí domova. A proto není neobvyklé mít kancelář – pracovnu – v mnoha rodinných domech nebo bytech.
Při zařizování pracovny nebo kanceláře byste měli zvážit několik faktorů, které ovlivní vaši efektivitu a produktivitu. Jedním z klíčových faktorů je určení ideálního pracovního prostředí. To zahrnuje správnou teplotu, osvětlení, úroveň hluku a kvalitu vzduchu. Důležité je také vybrat správný nábytek, který bude nejen funkční, ale také pohodlný a ergonomický. Kromě toho je neméně důležitá organizace pracovního prostoru a vybavení. Uložení dokumentů, kancelářských potřeb a dalších nástrojů v uspořádaném a snadno dostupném prostoru ušetří čas a zvýší produktivitu.

Prostorové dispozice pracovny

Než si pořídíte do pracovny či pracovního koutu nábytek, měli byste si dobře rozmyslet, jaká pracovní náplň vás zde čeká a jakou dobu zde budete trávit. Zcela jiné nároky by se měly klást na pouhý rodinný PC stolek a jiné na plnohodnotné pracovní místo. Protože si kancelář zřizujete v bydlišti, nekladou se na jeho hygienické parametry nároky jako na prostory, které vám k práci poskytuje zaměstnavatel. Tyto požadavky však vznikly ze zkušeností a je vždy dobré k nim přihlédnout. Nejčastější podobou domácí pracovny je obvykle standardní kancelářské místo s pracovním stolem, židlí a úložnými kusy.

 

Z hlediska dělení prostor v bytě se pracovna řadí do společenské části. Tím spíše, pokud v ní přijímáte například klienty. Z tohoto důvodu by měla být co nejblíže vstupu do bytu nebo mít ideálně vstup vlastní. Řešení, které nevyžaduje průchod jinou obytnou místností, by mělo být samozřejmé. Máte-li možnost, realizujte v její blízkosti pohotovostní WC. Legislativa upravující požadavky na trvalé pracoviště (zákoník práce a jiné) vyžaduje světlou výšku prostor do 20 m2 min. 2,5 metru, 21-50 m2 pak 2,6 metru. Kancelářské pracovní místo by pak mělo být přirozeně osvětlené (tedy okno) a přirozeně větratelné. Objem vzduchu na jednoho zaměstnance při práci vykonávané vsedě musí být min. 20 m3. Z předchozích podmínek si lze vytvořit představu, jak by měla vypadat vaše pracovna jako samostatná místnost. V případě pracovního koutu v rámci jiné místnosti půjde o kompromis.

PC stůl, kancelářská židle

Základním kusem nábytku v pracovně je bezpochyby stůl. Ideální je takový, který jste si nechali zhotovit na míru vašim potřebám. Jeho výška se odvodí od parametrů vaší postavy v poloze vsedě. Samozřejmostí by měla být polohovatelná kancelářská židle. Co se týká možností polohování, vyrábí se v mnoha variantách – téměř vždy s výškově nastavitelným sedákem, u lepších židlí si pak můžete optimálně přizpůsobit i úhel sklonu opěradla, jeho tvrdost, područky nebo i opěrku hlavy. Ergonomicky ideální posez je takový, kdy máte zcela podepřená stehna a lýtková část s nimi svírá pravý úhel nebo úhel mírně větší. Chodidla jsou zcela položena na zemi. Záda zcela podpírá opěradlo, nejlépe s tvarovanou bederní částí. Pro psaní na klávesnici počítače svírá nadloktí s předloktím také pravý úhel – z tohoto důvodu se stoly často vyrábí s výsuvnou nebo rovnou sníženou policí na klávesnici. Na monitor počítače byste se měli dívat pod nulovým úhlem, ani shlížet, ani vzhlížet. Z výše uvedeného vám vyjde výška stolu, která se u typového nábytku pohybuje kolem 75 centimetrů. Nejmenší výška prostoru pro nohy by neměla klesnout pod 60 cm a stejně tak šířka (mezi nohou stolu a zásuvkovým boxem apod.).

Velikost základního kusu stolu, kam se pohodlně vejde jak plochý monitor, klávesnice a myš, tak například papírové podklady, by měla být minimálně 140 x 70 cm. Pokud pracujete nejen s počítačem, ale i ručně, stůl umístěte vůči oknu nebo zdroji světla pokud možno stranou opačnou, než je ruka, kterou píšete. Přídavné plochy doplňte dle prostorových možností. Čekáte-li návštěvy klientů, opatřete si jednu část stolu, ke které se vás bude moci posadit více. Pakliže nemáte o místo nouzi, může to být pochopitelně samostatný stůl se sezením.

Instalaci a manipulaci se stolním počítačem vám usnadní hned několik vynálezů. Kromě známého řešení pomocí otvoru v desce stolu na kabeláž, existují i závěsné systémy nebo lišty na kabely vedené pod deskou stolu. S jednotkou počítače bude zase snazší manipulace pomocí vozíku na kolečkách, než v pevné polici. Na klávesnici se vyrábí níže položené výsuvy. Ujistěte se, že pod nimi máte dostatek místa pro nohy, ne vždy je to pravidlem.

Policové regály

Při výběru úložného kancelářského nábytku (policové regály) do prostorově omezené pracovny zohledněte jeho hloubku – často se vyrábí v hloubce 40 cm, přitom kratší strana největšího kroužkového šanonu na archivaci formátů A4 má pouze 28 cm.


Pro práci s papírovým materiálem oceníte kromě stolů i nástěnky. Mimo obligátní korkové nebo polystyrenové povrchy, existuje řada elegantněji vypadajících povrchů – jako např. tuhá pěna na bázi linolea nebo textil.

Barvy a materiály

Většina lidí se určitě shodne na tom, že pracovní prostředí by mělo být v rámci možností klidné a nerušivé. V tomto duchu byste měli myslet při výběru barev a materiálů – příliš ostré syté barvy nebo vzory odvádí pozornost. Tlumené odstíny s několika barevnými akcenty v kombinaci s dřevěnými povrchy jsou ideálním řešením.

V neposlední řadě byste měli zvážit také estetickou stránku své pracovny nebo kanceláře. Umístění rostlin a uměleckých děl může prostoru dodat barvu a život, zatímco použití jednotné barvy na stěnách a podlaze může pomoci vytvořit jednotnou a soudržnou atmosféru.

Sdílet

Komentáře

komentářů

Môže sa vám páčiť